Znaczenie pojęcia anarchizm, jego twórcy
from :http://www.sciaga.pl/tekst/50482-51-anarchizm_na_postawie_wybanych_autorow
Pierwotne
znaczenie słowa anarchia w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat obrosło
fałszywymi znaczeniami. Dlatego większości z nas anarchizm jest
równoznaczny z chaosem, bezładem, rozprzężeniem wszystkich podstaw
społeczeństwa, przemocą i stanem walki wszystkich ze wszystkimi.
Anarchista zaś nieodmiennie kojarzy się nam jako bandyta i opryszek
działający skrycie przy pomocy bomby lub sztyletu, głoszący mord i
rabunek, pragnący tylko krwi i bezładu, nienawidzący całego
społeczeństwa i mający na celu wywołanie strachu, chaosu i zamętu.
Słowo
to wywodzi się od greckiego słowa "arche" oznaczającego władzę.
Przedrostek "an" dodany do niego tworzy całość, który dosłownie oznacza
bezwładza. Grecki wyraz "anarchos" oznacza zaś "pozbawiony władzy", lub
dalej idąc tym tokiem rozumowania, przeciwstawiający się władzy i
rządowi, zaś doktryna społeczna postulująca hasła anarchii zwać się
będzie anarchizmem. Słowo " -archia" oznacza odgórną , a zatem
scentralizowaną formę rządów, a słówko "an" -zaprzeczenia, które można
tłumaczyć jako " nie", " bez" . Innymi słowy anarchia oznacza
zorganizowanie społeczeństwa bez scentralizowanej władzy, jest ona
zatem radykalnie zdecentralizowaną , a co się z tym wiąże, oddolną
formą organizacji społeczeństwa . Jak widać anarchia nie jest
bynajmniej chaosem i bezprawiem , ale najszerszą formą demokracji ,
takiej demokracji , w której jednostka posiada wpływ na swoje życie,
uczestnicząc bezpośrednio w procesie ustawodawczym i wykonawczym .
Mając natomiast bezpośredni wpływ na rzeczywistość społeczno-
polityczną , jednostka nie jest przedmiotem, ale podmiotem zdarzeń .
Według swych wyznawców anarchizm to ustrój społeczno-polityczny, w
którym nastąpiła likwidacja struktur i instytucji państwa (np. rządu,
policji, administracji) i nie obowiązują żadne normy prawne.
Anarchizm rozpatruje się zwykle w dwóch znaczeniach:
1) węższe: koncepcja społeczeństwa bez władzy państwowej;
2)
szersze: koncepcja społeczności, która w żadnej dziedzinie-
zarządzania, biznesu, produkcji, handlu, religii nauczania, rodziny nie
dopuszcza przymusu.
Klasyczny anarchizm ukształtował się w XIX wieku
wokół poglądów kilku myślicieli europejskich. Za pierwszego nowożytnego
myśliciela wolnościowego uważa się Williama Godwina. Pierwszym
człowiekiem, który określał się mianem anarchisty jest Pierre Joseph
Proudhon, natomiast za współtwórców uważa się M. Bakuninina i P.
Kropotkina.
Największy rozkwit ruchów anarchistycznych nastąpił na
przełomie XIX i XX w. Ich zwolennicy odrzucali ideę państwa oraz
koncepcje K. Marksa i F. Engelsa. Aktywnie działali podczas rewolucji w
Rosji w 1905, rewolucji lutowej w 1917 oraz w czasie wojny domowej w
Hiszpanii. Po II wojnie światowej anarchizm nie stanowił istotnej siły
politycznej, pod koniec lat 60. nastąpiło krótkotrwałe jego odrodzenie,
szczególnie w Niemczech, Francji i niektórych krajach Ameryki
Łacińskiej. Pewne elementy anarchizmu można dostrzec w powstałych w tym
okresie ruchach politycznych określonych jako Nowa Lewica.
Istota anarchizmu
Anarchiści
za najwyższą wartość uznawali wolność każdej jednostki, której
warunkiem jest zniesienie władzy państwa, kapitału i religii. Państwo
jako instytucja wyklucza wolność i równość, dlatego trzeba eliminować
jego struktury i wpływy. Społeczeństwo anarchistyczne miało być
bezpaństwową, wolną od wyzysku formą kooperacji, opartą na zasadach
moralnych, rozumie i harmonijnych stosunkach międzyludzkich. Anarchizm
burzy wszelkie struktury społeczne, które istniały i istnieją w każdym
systemie politycznym, a każde działanie zespołowe nie podlega
przymusowi, czy też wywieraniu presji, a opiera się na DOBROWOLNEJ
WSPÓŁPRACY, jest ideałem społeczności bez przymusu, społeczności, gdzie
członkostwo we wszystkich organizacjach jest dobrowolne. Jest to
system, gdzie ma coś do powiedzenia człowiek jako niepowtarzalny i
jedyny w swoim rodzaju twór, anarchizm unika właśnie wszelkiej
orientacji politycznej. Anarchiści przeciwstawiają się właśnie
społeczeństwu jako bezmyślnej, a przy tym bezwolnej masie. Nie ma ludzi
lepszych, czy gorszych, bo wszystko zależy od nich samych, od tego, w
jaki sposób pokierują oni swoim życiem i co w nim osiągną. Człowiek,
który chce dominować wymaga tego, by inni zachowywali się podobnie do
niego, a jeśli tak nie robią, czynią źle. Anarchiści uznawali, że
burżuazyjna praworządność, chroniona przez państwo, polega na
zniewoleniu większości przez mniejszość i że państwo jest organem
przemocy klasy panującej nad robotnikami sankcjonowanym przez państwo.
Anarchia
jest społeczeństwem ludzi wolnych, gdzie Instynkt społeczny, poczucie
solidarności, rozwinie się do najwyższego stopnia, każdy człowiek
będzie robił wszystko co tylko będzie mógł dla dobra innych ludzi, dla
zadośćuczynienia uczuciom sympatii, jak również i dla łatwo
zrozumiałego interesu. Ze swobodnego łączenia się wszystkich dzięki
zgrupowaniu się ludzi według ich potrzeb i sympatii, począwszy od dołu
do góry, od prostego do skomplikowanego, a więc od interesów
najbliższych i kończąc na interesach najogólniejszych, powstanie
organizacja społeczna, która będzie miała na celu największy dobrobyt i
największą swobodę wszystkich, która złączy całą ludzkość w jedną
braterską wspólnotę, zmieniającą się i polepszającą stosownie do zmian
okoliczności, i wskazówek doświadczenia.
Szkoły w obrębie anarchizmu
Anarchizm
indywidualistyczny (anarchoegoizmu), twórcą Max Stirner, P. Proudhon.
Występuje nie tylko przeciw państwu i prawu lecz także przeciw
abstrakcjom i ideom ogólnym mającym władzę nad nim. Odrzuca zatem takie
pojęcia jak: Bóg, Ojczyzna, ludzkość, rodzina, moralność jako krępujące
jego wolność i indywidualność. Unicestwia zatem wszystko co nie jest
konkretną poszczególną jednostką - Jedynym (bez względu na płeć, wiek,
rasę, narodowość czy inne). Najwyższą zasadą jest dobro osobiste, które
powinno kierować naszym postępowaniem. Przyznaje jednostce prawo
robienia absolutnie wszystkiego na co ma tylko ochotę, do czego tylko
starczy jej sił. Dla Stirnera każdy jest "Jedynym", ponieważ jest
niepowtarzalną i egoistyczną osobowością. Człowiek w obronie swej
absolutnej wolności powinien być egoistą, w sobie i tylko w sobie
poszukiwać najwyższych wartości. Krytykuje gwałtownie państwo jako
wroga indywidualnej wolności. Walkę z nim wyobraża sobie, nie jak inni
anarchiści poprzez rewolucję, która jego zdaniem może prowadzić tylko
do ustanowienia nowego porządku, nowej władzy, jako że rewolucja ma
postać zorganizowaną. Rewolucji przeciwstawia zatem bunt polegający na
powszechnym bojkocie państwa przez obywateli, którzy przestaną je
wspierać czy to pracą czy pieniądzem. W ten sposób doprowadzi się do
zaniku państwa. Stirner proponuje i pochwala, jako doraźną walkę z
państwem, oszukiwanie go na wszelkie sposoby.
Anarchizm
kolektywistyczny (M.Bakunin). Konkretny program powołującego się na
hasła nieograniczonej wolności, autonomii i równości jednostek,
równocześnie przepoił on masy wiarą w ziszczalność i bliskość
wymarzonych ideałów- wolności absolutnej. Nie domagał się stopniowych
przemian, reform, lecz mówił o potrzebie nagłego przewrotu, rewolucji
proletariackiej w imię urzeczywistnienia anarchistycznego ideału.
Należy ufać duchowi niszczenia, który to właśnie jest źródłem
wszelkiego życia, że radość niszczenia jest zarazem radością tworzenia.
Po obaleniu istniejących stosunków z anarchii wyłoni się nowy, swobodny
i lepszy porządek społeczny. Odrzucał pojęcie klas, anarchistą może być
każdy kto odczuwa oburzenie i chce odrzucić istniejący porządek
społeczny. Postawę tą cechował ostry antyklerykalizm, wrogość do
Kościoła i religii. Krytykował on fakt, że im bardziej bogaci się
Kościół tym bardziej ubożeje ludność. Zarzuca również religii iż zawsze
była sojusznikiem wszelkich tyranii. Wyraźnie postulował zniesienie
wszelkiego rodzaju władzy zarówno świeckiej jak i duchownej. Na miejsce
jej postulował oddolną samo organizację ludzi na poziomie
stowarzyszeń-kolektywów łączących się dobrowolnie w federacje.
Kolektywy zaś miały dysponować wspólnie ziemią, kapitałem czy
narzędziami pracy. Natomiast każdy z członków danego kolektywu
dysponował dowolnie owocami swojej własnej pracy.
Anarchizm
komunistyczny (anarchokomunizm), twórca był P. Kropotkin. Uważał, że
rewolucja to spontaniczny, bezkrwawy i długi proces przekonywania ludzi
do idei anarchistycznej, w efekcie miała stworzyć społeczeństwo oparte
na absolutnej wolności jednostek połączonych zasadą komunizmu
ekonomicznego, tj. związku wolnych stowarzyszeń, w których wspólną
własnością byłyby środki produkcji i konsumpcji;
po obaleniu władzy
ludzie powinni połączyć się w komunistyczne wspólnoty, kooperujące ze
sobą na zasadach federacji, równocześnie nie pozbawiając jednostki
wolności absolutnej, kluczową formułę, dla przyszłych
anarchokomunistów: "od każdego według jego siły, każdemu według
potrzeb". Państwo ma być zastąpione przez federacyjny system komun
robotniczych oparty na wspólnej produkcji i konsumpcji. Program
działania anarchokomunistów dzielił się na etapy przed i podczas
rewolucji – w obu anarchiści mogą wypełniać tylko role organizatorów i
utworzenie anarchistycznego socjalizmu. Anarchizm syndykalistyczny
(anarchosyndykalizm), twórcy to G. Sorel, E. Leone, A. Labriola. Widzi
przejaw wszelkiego zła w instytucjach. Stawiał sobie za cel mający
nadejść niebawem strajk generalny, który obok akcji sabotażowych, ma
zniszczyć wraz z systemem kapitalistycznym znienawidzone państwo.
Anarchosyndykalistów od innych kierunków anarchistycznych odróżniała
niechęć do inteligencji, jako tej klasy, która zawsze bogaciła się
kosztem robotników. syndykalizm rewolucyjny, stanowił rozwinięcie
anarchokolektywizmu poprzez przyjęcie modelu związkowego jako formy
organizacji walki i przyszłego wolnego społeczeństwa bezklasowego.
Anarchizm
chrześcijański (anarchopacyfizm)- Lew Tołstoj. Łączył wiarę
chrześcijańską w radykalnej formie z ideami wolnościowymi i
wspólnotowymi. Jego wierzą iż ewangelia jest anarchistyczna, odwołują
się do pism apostołów, a Jezusa uważają za pierwszego prawdziwego
anarchistę. Kładą nacisk na zagadnienia moralne, idee sprawiedliwości
cenią zaś wyżej niż idee wolnościowe. Fundamentem tej koncepcji była
zasada iż najwyższym prawem człowieka jest miłość do Boga i do drugiego
człowieka. Tołstoj pisał, że Kościoły hamują rewolucję poprzez
przystosowanie do obłudnej, pełnej wyzysku rzeczywistości. Kościoły
ochraniają tę obłudę, akceptują wyzysk i nierówność społeczną,
odwołując się przy tym do sprawiedliwości niebiańskiej. Zło mieści się
w państwie i władzy, które odpowiadają za niedole i cierpienia ludu.
Rządy posługują się zawsze gwałtem i przemocą, nie gwarantują nigdy
sprawiedliwości lecz opierają się na gwałcie, który się składa ze
strachu, przekupstwa, poddawaniu pewnych idei i uczuć oraz armii.
Tołstoj bardzo silnie propagował pacyfizm oraz krytykował patriotyzm,
który nieuchronnie prowadzi do nacjonalizmu i wojny. Nie popierał
rewolucji, jako sprzecznej z ideą chrześcijaństwa o nieodpowiadaniu
złem na zło, w walce z państwem, lecz propagował bierny opór,
straszniejszą bronią w walce z państwem niż rewolucja. Rewolucjonistów
bowiem można przekupić, oszukać, nastraszyć, natomiast bardzo trudno
jest pokonać ludzi nie robiących nic złego, lecz bojkotujących państwo
poprzez nie płacenie podatków, czy uchylanie się od służby w armii.
Anarchokapitalizm (pseudoanarchizm) Szczególny nacisk kładzie na wolny
rynek i na wolność człowieka definiowaną jako absolutną wolność
dysponowania swoją własnością prywatną (w kapitalistycznym rozumieniu
tego terminu) oraz swoją osobą, która jest tu także uznawana za formę
kapitalistycznej własności prywatnej. Natomiast kapitalistyczne pojęcie
osoby jako własności prywatnej, jak zauważają, może prowadzić do
usprawiedliwenia niewolnictwa.
Anarchizm metodologiczny
(kontrindukcjonizmu), Paula Feyerabenda. Twierdził, że wiedzę naukową
można w sposób racjonalny rekonstruować. Toczono spory o to jaki model
nauki indukcyjny, dedukcyjny, konwencjonalny właściwie, czyli
racjonalnie, oddaje jej rozwój. Feyerabend krytykuje to założenie: nie
istnieje nic takiego jak ponadhistoryczna racjonalność postępowania
badawczego. Namawia do wymyślania alternatyw, czyli do proliferacji
(jest to termin "wypożyczony" od Lakatosa). "Anarchizm metodologiczny"
jest programem (a właściwie antyprogramem), zgodnie z którym należy z
wielką ostrożnością podchodzić do każdej dyrektywy metodologicznej, (w
tym do samego anarchizmu) bowiem zaistnieć może sytuacja, w której
lepiej jest z anarchizmu zrezygnować (aby nie hamować rozwoju wiedzy)
niż go utrzymywać. Jest to zalecenie zgodne z autentyczną praktyką
badawczą, uczeni częściej rezygnują z metody, niż własnych wyników
badań w chwili gdy te ostatnie okazują się rażąco niezgodne z
obowiązującą metodologią. Anarchofeminizm (feminizm anarchistyczny),
Emma Goldman. Został wzbogacony o refleksję nad sytuacją kobiet i
relacjami między płciami. Głównym jego wyróżnikiem jest pogląd, że
działanie państwa jest tak samo zniewalające, jak tradycyjne związki
rodzinne i seksualne. Zwraca szczególną uwagę na fakt, iż żadne
regulacje prawne nie zastąpią zdobywania przez kobiety niezależności
psychicznej. Postuluje pełną wolność psychiczną, społeczną i seksualną
obu płci. Państwo to forma zinstytucjonalizowanego patriarchatu i
matriarchalne (w sumie żadne państwo) nie ma racji bytu.
Anarchoprymitywizm - J. Zerzana ,T. Kaczynskiego. Światopogląd
odrzucający naukę, technikę i cywilizację. Anarchizm bezprzymiotnikowy
- F.Tarrida del Marmol. Postawa, która tolerowała współistnienie
różnych szkół anarchistycznych. Stanowił próbę ukazania większej
tolerancji pomiędzy anarchistycznymi kierunkami i wyjaśnienia, że
anarchiści nie powinni nikomu narzucać wcześniej obmyślonego planu
funkcjonowania gospodarki - nawet w teorii. A więc ekonomiczne
zapatrywania anarchistów powinny mieć "drugorzędne znaczenie", by
obalić kapitalizm i państwo, a swobodne eksperymentowanie winno stać
się jedyną regułą wolnego społeczeństwa. Zielony anarchizm (Murraya
Bookchina) Ogniskuje się wokół dwóch głównych punktów, ekologii
społecznej oraz "prymitywistycznego" anarchizmu. Oprócz tego, niektórzy
anarchiści znajdują się pod wpływem głębokiej ekologii, chociaż nie
jest ich wielu. Bez wątpienia ekologia społeczna jest najbardziej
wpływowym prądem. Ekologia społeczna umieszcza przyczyny kryzysu
ekologicznego zdecydowanie w stosunkach dominacji między ludźmi.
Panowanie nad przyrodą jest postrzegane jako rezultat dominacji w
społeczeństwie, ale ta dominacja osiąga rozmiary kryzysu dopiero w
kapitalizmie. Ekologia społeczna proponuje wizję społeczeństwa w
harmonii z przyrodą, takiego, które "zawiera w sobie fundamentalne
odwrócenie wszystkich tendencji znaczących historyczny rozwój
kapitalistycznej technologii i burżuazyjnego społeczeństwa -
drobiazgowej specjalizacji maszyn i pracy, koncentracji zasobów i ludzi
w gigantycznych przedsiębiorstwach przemysłowych i zbiorowiskach
miejskich, rozwarstwienia i biurokratyzacji przyrody i istot ludzkich".
Poszczególne prądy łączyły się i przenikały, ze względu na płynność i
ewolucję poszczególnych działaczy – wszelkie podziały są bardzo
elastyczne. Na przestrzeni dziejów dochodziło do prób godzenia
poszczególnych prądów.
Przedstawiciele, ich poglądy w etyce
Michał
Aleksandrowicz Bakunin (30 maja 1814 - 13 czerwca 1876) - rosyjski
myśliciel, rewolucjonista, zmarł 1 lipca 1876 w południe w Brnie).Mimo
że brak u niego spójnego światopoglądu, postulował "filozofię czynu" i
rzucał się w wir działalności rewolucyjnej. Zwolennik polskiej walki
narodowowyzwoleńczej i stworzenia ruchu slawistycznego, tematów mu
bliskich, gdyż wziął za żonę Polkę - Antoninę Kwiatkowską. Ideał, do
którego dążył to wolność absolutna. Twierdził, że wszelka władza
państwowa, wszelki rząd, z samej swej istoty dąży do podporządkowania
obywateli dla swych własnych celów. Dlatego też oświadcza, iż jest
wrogiem wszelkiej rządowej, państwowej władzy, wrogiem ustroju
państwowego w ogóle, sądzi że lud może być tylko wówczas szczęśliwy
kiedy sam tworzy swoje życie, organizuje się od dołu ku górze poprzez
samodzielne i dobrowolne zrzeszenia. Odrzucał uprzywilejowanie jednej
klasy społecznej nad inną - czy to w sensie klas ekonomicznych, czy np.
kobieta-mężczyzna. Najbardziej wartościowym wkładem teoretycznym
Bakunina była krytyka współczesnego mu Karola Marksa, którego oskarżał
o autorytarne metody, które prędzej doprowadzą do totalitaryzmu niż do
społeczeństwa komunistycznego. Marks odwzajemniał się Bakuninowi
oskarżeniami o idealizm. Stał się symbolem niezłomnego i
idealistycznego bojownika o wolność.
Autor prac: "Dieu et l'état" (1871), "L'état et anarchie" (1873), w tłum. pol. "Pisma wybrane" (1965).
Piotr
Aleksejewicz Kropotkin (urodzony 9 grudnia 1842 w Moskwie - zmarł 8
lutego 1921 roku w Dmitrowie) - rosyjski uczony i rewolucjonista, zwany
anarchistycznym księciem, współtwórca Encyclopaedii Britannica.
Zrezygnował z pewnej i świetlanej kariery dworskiej na rzecz nie tylko
walki z samowładztwem, ale z państwem, władzą, autorytetem w każdej
postaci. Pisał, że dla niego anarchizm to praktyka i teoria życia,
gdzie społeczeństwo nie ma żadnego rządu, gdzie harmonia jest
gwarantowana nie poprzez przemoc, autorytet, czy przymus państwowy,
lecz dzięki porozumieniom zawartym na zasadzie wolności pomiędzy
grupami terytorialnymi i zawodowymi. Bycie anarchistą oznacza szacunek
dla wszystkich, tolerancję oraz równość we wszystkim będącą synonimem
sprawiedliwości, co właśnie według niego jest istotą i esencją
anarchizmu. Anarchizm ponadto oznacza wypowiedzenie wojny Prawu,
Religii, Autorytetowi, oszukaństwu, podstępowi, wyzyskowi i wszelkiej
nierówności. wierzył w naturalną dobroć ludzi, ufał iż w warunkach
nieskrępowanej wolności wrodzona dobroć zatryumfuje ostatecznie w
człowieku. Przyszły ustrój chciał osiągnąć na drodze rewolucji
społecznej, którą traktował jako zjawisko przyrodnicze będące okresem
przyspieszonej ewolucji. Wyznawał postulat "każdemu według potrzeb".
Wydawał La Revolte, najbardziej znanym tytułem anarchistycznym, jego
pogrzeb gromadzi 100 tysięcy osób, staje się też po części demonstracją
polityczną.
Autor prac: „Pomoc wzajemna jako czynnik rozwoju
społeczeństw”, „Etyka”, „Wielka rewolucja francuska”, „Zdobycie
chleba”, „Fields Factories and Workshops”.
Pierre Joseph Proudhon
(urodzony 15 stycznia 1809 w Besançon - zmarł 19 stycznia 1865 w
Passy), socjalista francuski, ekonomista, socjolog i dziennikarz.
Uważany za ojca anarchizmu, jako pierwszy proponowany przez siebie
system nazwał anarchią a siebie samego anarchistą (Je suis anarchiste).
Atakował państwo, kościół oraz system kapitalistyczny. Postulował
zmiany społeczne za pomocą reform, nie poprzez rewolucję, Miałyby one
stopniowo prowadzić do społeczeństwa bezklasowego i bezpaństwowego.
Proudhon zwalczał własność, którą utożsamiał z kradzieżą, podjął próbę
stworzenia banku o zerowym oprocentowaniu. Zbudował podstawy systemu
pomocy wzajemnej, którego zasady są do dziś stosowane w zakładach
ubezpieczeń wzajemnych. Chciał zjednoczyć rzemieślników, robotników i
drobnych przedsiębiorców przeciwko posiadającej ziemię politycznej,
przemysłowo-finansowej klasie rządzącej. Chciał decentralizacji władzy.
Opowiadał się także za wolnym handlem, dobrowolnym stowarzyszeniem i
maksymalizacją dostępu do własności, a za siłę napędu historii uważał
Proudhon idee sprawiedliwości i wolności. Proudhon był przeciwnikiem
rewolucji sądząc, że działanie przemocą prowadzi do despotyzmu,
proponował ewolucyjne przemiany przeprowadzane przy bojkocie instytucji
państwowych. Doktryna proudhonowska głosi: obrona indywidualnej,
rodzinnej własności, patriotyzm francuski i pochwała wojny, nacisk na
cnoty familijne i patriarchalny model rodziny (łącz nie z uznaniem
przyrodzonej niższości kobiet).
Autor prac: „System sprzeczności ekonomicznych, czyli filozofia nędzy”,” Wyznania rewolucjonisty”
Antonio
Labriola (ur. 2 lipca 1843 r. w Cassino - zm. 2 lutego 1904 r. w
Rzymie) - filozof, teoretyk marksizmu, działacz włoskiego ruchu
robotniczego. filozof włoski. Charakterystyczne dla L. podejście
historyczne (a nie socjologiczne) nie zmierzało do wykrycia ogólnych,
stałych zależności pomiędzy abstrakcyjnie wyróżnionymi zjawiskami życia
społecznego (np. klasami), ale do opisu niepowtarzalności faktycznego
procesu dziejowego w rozmaitości działających w nim sił, a więc też
kultury. Takie potraktowanie marksizmu (gł. w Szkicach o
materialistycznym pojmowaniu dziejów) wpłynęło na jego kształt i rolę
we Włoszech. Wiele dla rozpropagowania myśli L. uczynił jego
najwybitniejszy uczeń B. Croce. Obok Hegla autorytetem dla młodego
Labrioli był Baruch de Spinoza, który "ujmuje człowieka jedynie jako
moc naturalną" i problem wolności rozstrzyga nie wychodząc "poza
rozważanie rzeczy z punktu wdzenia przyczynowości"
Autor prac :
„Szkice o materialistycznym pojmowaniu dziejów”(1961), „Pisma
filzoficzne i polityczne” (2 tomy; 1962-1963), „Korespondencja” (1966).
Georges
Eugene Sorel (ur. 2 listopada 1847 w Cherbourgu, zm. 29 sierpnia 1922 w
Boulogne sur Seine) - francuski myśliciel społeczny, socjologTwierdził,
że zawsze będą istnieć instytuty ucisku jak : policja, armia,
biurokracja. Rozwój społeczny wg niego opierał się na grze sił
wypadkowych, co odpowiadało walce człowieka np. z żywiołami przyrody.
Traktował on o mitach i utopiach. Mity to wizje przyszłej walki, to
strajk powszechny syndykalistów, rewolucja katastroficzna Marksa.
Utopia zaś to intelekt i racjonalne wizje przyszłości; jest ona
czynnikiem destrukcjnym i demoralizującym świadomość grup społecznych.
Twórczą więź społeczną widział w istnieniu stosunków
pozainstytucjonalnych w spontanicznym tworzeniu nowej kultury przez
społeczeństwo syndykalizmu. Postulował odizolować proletariat od innych
klas. Proletariat powinien pracować nad emancypacją spod wszelkiego
kierownictwa. Był przeciwny akcjom sabotażowym, a idea strajku
powszechnego miała być poprzedzona licznymi strajkami lokalnymi.
Pragnie, by proletariat odrodził takie wartości jak godność,
wielkoduszność, heroizm, solidarność, odpowiedzialność jednostkowa.
Etyka Sorela nie ogranicza się do sfer produkcji i wojny klasowej -
przywiązuje on też wielką wagę do dyscypliny seksualnej i cnót
rodzinnych jako podstawowych źródeł moralności, widząc w rozwiązłości i
osłabieniu więzi rodzinnej sprzymierzeńca burżuazji.
Autor prac:
“Réflexions sur la violence” (1908), “ La décomposition du marxisme”
(1908), “ Les illusions du progress” (1908), “ Matériaux d'une théorie
du proletariat” (1919).
William Godwin (urodzony 3 marca 1756 -
zmarł 7 kwietnia 1836) angielski publicysta polityczny i myśliciel. W
Londynie wśród uczestników w spotkaniach kółek rewolucyjnych powstałych
po rewolucji amerykańskiej zostaje mu zaszczepiona myśl obrony praw
człowieka, która zaprowadzi go wprost ku anarchizmowi. Uważał on
bowiem, iż prawa człowieka powinny pozwolić na stworzenie rządu
odpowiadającego potrzebom wszystkich ludzi. Zaś zastanawiając się nad
takim rządem doszedł do wniosku, że nie powinno go być w ogóle.
Twierdził, że ludzie są z natury równi, a władza deprawuje rządzących i
rządzonych, tworząc i pogłębiając nierówności. Tylko pozbawiona
instytucji władzy społeczność może stworzyć warunki dla powszechnej
pomyślności.
Teoretycy anarchizmu postulowali nieco odmienne
wizje przyszłego ładu , ale wspólnie dążyli do dobrowolnej federacji
wolnych stowarzyszeń stworzonych na zasadzie wspólnoty interesów i
celów, gdzie wszyscy członkowie są równi, gdzie nie ma żadnej władzy i
związanego z nią aparatu przymusu i ucisku. Wszystkie zatem wizje
nowego społeczeństwa można określić i podsumować krótkim stwierdzeniem
- były to próby dążące do zagwarantowania jak najszerszej wolności
jednostce.
Ogólne wnioski dla etyki anarchizmu
Alfred Cuzán
twierdzi, że ucieczka od anarchii nie jest możliwa, bo stale żyjemy w
anarchii. Anarchia, jak materia, nigdy nie znika – zmienia jedynie
formę. Pytanie polega na tym, w jakim rodzaju anarchii żyjemy w tej
chwili, rynkowej, czy może nierynkowej (politycznej). Dalej, postawiono
twierdzenie, że istnieją dwa rodzaje anarchii – hierarchiczna i
pluralistyczna. Im bardziej powszechna jest polityczna anarchia, tym
bardziej przypomina ona anarchię rynkową. Praktyka anarchii jest
oceniana w kategoriach zdolności do minimalizowania poziomu przymusu w
społeczeństwie. Pokazuje się, że anarchie powszechne są o wiele mniej
brutalne niż anarchie hierarchiczne. Z kolei Larry Gambone uważa, że
taka idealna społeczność może nigdy nie zaistnieć, ale anarchista uważa
ją za coś, ku czemu warto dążyć. O ile prawie na pewno nie potrzebujemy
ideologii, to wciąż potrzebujemy ideałów, które popychałyby nas
naprzód. Ograbieni z ideałów, łatwo możemy popaść w wulgarny
materializm, konsumeryzm lub fałszywe idee w rodzaju komunizmu czy
nacjonalizmu. Niewątpliwie ideały nie są dla każdego i podobnie jest z
anarchizmem, zwłaszcza jeśli wziąć pod uwagę to, iż wymaga on
maksymalnej odpowiedzialności i zaufania do samego siebie. Jasnym chyba
jest, że każda "zdrowa" anarchia potrzebować będzie społecznej presji,
by odciągnąć ludzi od działań z wykorzystaniem przemocy; z drugiej
jednak strony - zapobiec używaniu przemocy przez jednostkę znaczy tę
jednostkę ograniczyć. Każde społeczeństwo narzuca ograniczenia i nie da
się tego uniknąć. Anarchizm nie oznacza perfekcyjnej wolności; anarchia
to brak rządu i nałożonej przez niego nierówności. Wykazanie
utopijności prawdziwej wolności nie jest bynajmniej argumentem
przeciwko anarchizmowi, jest jedynie potwierdzeniem tezy, iż nic nie
jest idealne. Zdaniem wielu historyków anarchizm w swych źródłach jest
arystokratycznym, nostalgicznymi romantycznym poglądem na świat.
Pociągać może ludzi wrażliwych, o szczególnie dobrym sercu. W ujęciu
modelowym etyka anarchistów daje się streścić w dwóch podstawowych
punktach: jest inspirowana ewangeliczną nauka Jezusa ora etosem
rycerskim. Różnica polega na tym, że rycerzowi nakazuje zemstę za
doznane krzywdy. Jest jednak przeświadczona, że człowiek jest
nieskończenie otwarty na dobro, jakkolwiek popada i w zło :upada, ale
może się podnieść, czyni zło, ale może czynić i dobro. Człowiek jest
nieskończenie zdolny do moralnej regeneracji; mimo ogromu zła, nauka
Jezusa pozwala wierzyć, że tak być nie musi albowiem człowiek dysponuje
ogromną możliwością dobra. To, co złe otwiera się na dobro.
Natomiast
decyzje wyborów moralnych są uwarunkowane egzystencjalnie i pojawiają
się jako reakcje na bodźce płynące ze środowiska. A usunięcie
formalnych autorytetów automatycznie wyzwoli w człowieku jego
dyspozycje do dobra i skonkretyzuje je w faktach społecznej
rzeczywistości. Człowiek żyjąc w kręgu społeczności zorganizowanej w
sposób nieformalny, podmiotowy i wolny od przymusu zewnętrznych
autorytetów, będzie dobry i wolny. Ewentualne dewiacje poskromi sama,
podmiotowo ustanowiona społeczność.
Dodatkowo etyka anarchistów
głosi, że słaby i silny posiada takie same prawa ludzkie. Nawiązuje
przez to do nauk Jezusa; prawa człowieka są równe dla wszystkich, słaby
nie jest gorszy od silniejszego ani biedny od bogatego. Kieruje się
ideą pacyfistyczną, szanująca podmiotowość społeczną.
Myśl anarchistyczna w swej warstwie metafizycznej podkreśla pryzmat życia nad teorią, istnienia nad istotą.
Polski
anarchizm nigdy nie stał się znaczącą siłą polityczną czy filozofią
pociągającą za sobą rzesze zwolenników. Jednakże błędem jest pomijanie
jego wpływu na historię kraju w XX wieku. Mimo niewielkiej liczby
zwolenników był widoczny w pierwszych latach swojej działalności za
sprawą propagandy czynem i agitacji wśród najniższych klas społecznych.
Anarchizm inspirował i inspiruje wiele ruchów społecznych : syndykalizm
robotniczy, przenikał ruchy chłopskie, w czasie rewolty społecznej lat
60. , w ruchach jak Nowa Lewica, Zieloni oraz niektórych subkulturach
młodzieżowych (punk, hardcore, rastafariani).
Bibliografia:
1) Anarchistyczny Magazyn Autorów "Mać Pariadka" nr 6-8/97 , nr 3-4/98
2) Michał Bakunin, „ Katechizm Rewolucyjny”,, Oficyna Wydalnicza Bractwa "Trojka" & F.A., Poznań 1997.
3) Jedynak Stanisław - „Etyka XX wieku”, Wydawnictwo Marii Skłodowskiej-Curie, Lubin 1991
4) Jedynak Stanisław - „Mały słownik etyczny”, Oficyna wydawnicza Branta, Bydgoszcz 1995
5) Jedynak Stanisław - "Etyka polska w latach 1863-1918", Wiedza Powszechna, Warszawa 1977
6) Horderich Ted - „Etyka filozofii” Wydawnictwo Zysk i Spółka, wyd. I, Poznań 1995
7) Horderich Ted - „Encyklopedia filozofii”, tom I i I, Wydawnictwo Zysk i Spółka, wydanie I, Poznań 1999
8) Kulczycki Ludwik - "Anarchiści - sylwetki" t. I, II, Anarchistyczna Oficyna Wydawnicza Nabat, Poznań 1999
9) Nozick Robert - "Anarchia, państwo, utopia", Fundacja Aletheia, Warszawa 1999
10) Schaff Adam - "Narodziny i rozwój filozofii marksistowskiej", KiW, Warszawa 1950
11) R. Smolski, M. Smolski, „Słownik Encyklopedyczny Edukacji Obywatelskiej”, Wydawnictwo Europa, rok wydania 1999
12) Źródła internetowe :
http://pl.wikipedia.org/wiki/Anarchizm
http://pl.wikipedia.org/wiki/Sytuacjonizm społeczno-artystyczny
http://pl.wikipedia.org/wiki/Anarchoindywidualizm
http://www.zetetics.com/mac/agora1.htm
http://pl.wikipedia.org/wiki/Antonio_Labriola
http://pl .www.mises.org.
http://www.zetetics.com/mac/agora1.htm
http://www.czsz.prv.pl
http://klapek.host.sk/klasycy.htm